Friday, July 24, 2009

Kisah Guru Muzik Tahun 1

Tahun ni, jadual waktu aku boleh kira sebagai pelik disebabkan kehadiran pentadbir baru yg mengikut kepalanya; setiap cikgu adalah multipurpose teacher. Kalau dalam askar tu G.I. la (general infantry @ askar am). Maksudnya kat sini, kepakaran cikgu tu tak diambil kira. contohnya, aku ada degree teyl untuk ajar BI tapi at the same time, degree aku takda guna pasal aku ajar BI 12 waktu je seminggu daripada 30 waktu. yg lain2 aku ajar pendidikan moral, pendidikan seni dan paling best muzik untuk tahun 1 & tahun 3. disebabkan aku ni buta muzik, main belasah je ajar and buat2 pandai. yg paling best, ajar muzik tahun 1. alkisahnya satu hari, aku plan nak ajar budak menyanyi sambil menari. lagu yg dicadangkan ialah 'lagu tiga kupang'..korang mesti tau kan. aku pon pasang la muzik pakai laptop dan suruh budak berdiri. sampai part menari tu, aku mati kutu sebab tak pernah menari. dengan geniusnya, budak laki yg berdiri kat tengah2 dalam gambar tu pon berkata; 'cikgu, saya tau macam mana tarian lagu ni'. aku pon ckp; 'tunjuklah'. dengan bangganya, budak tu pon menari....shuffle..... ngan otak yg tiba2 blank, aku pon ckp kat budak2 yg lain; 'ha, kamu org tiru cara 'ting tong' menari ('ting tong' tu nama budak laki tadi). apa yang terjadi ialah; sepanjang 2 period muzik aku tu budak2 sibuk menari shuffle sambil diperhatikan oleh GB dari luar kelas yg mengelengkan kepalanya berkali2...Wallah'hualam.

No comments:

Post a Comment